Hovedmeny
undermeny

Kraftpolygon er en enkel metode for å bestemme resultanten av kraftsystem som består av flere krefter. Figuren under viser et system av sammenløpende krefter hvor kreftenes mål og retning er angitt ved hjelp av et rutenett. Vi skal bestemme kraftsystemets resultant.

F1 og F2 kan erstattes med del-resultanten R12 som bestemmes ved å legge F1 og F2 etter hverandre. Systemet består nå av R12, F3 og F4. Ved å legge R12 og F3 etter hverandre finner vi R123 som er del-resultanten av F1, F2 og F3. Slik kan vi fortsette å plukke med oss en- og-en kraft inntil vi står igjen med resultanten av det samlete kraftsystem.

Vi ser at resultanten kan bestemmes ved å legge alle kraftpilene etter hverandre. Vi kaller dette for en kraftpolygon, og resultanten finner vi som vektoren fra startpunktet til sluttpunktet i kraftpolygonen. Vi kan legge kraftpilene etter hverandre i en annen rekkefølge men vi vil alltid ende opp på samme sted. I og med at kreftene er sammenløpende kan vi uten videre slå fast at også resultantkraftens angrepslinje gjennom felles skjæringspunkt.

Den grafiske metoden for å bestemme resultanten av flere krefter går som følger. Tegn FLD hvor alle krefter framkommer med mål, retning og beliggenhet. Tegn deretter en kraftpolygon hvor alle krefter legges etter hverandre. Resultanten er pilen som går mellom start- og endepunkt. Dermed er resultantens mål og retning bestemt. Svaret presenteres med figur av legemet hvor kraftsystemet erstattes med resultanten. Mål, retning og angrepslinjens beliggenhet skal framkomme av figuren, og resultanten kan plasseres hvor som helst langs angrepslinjen.

Kraftpolygonen:

Vi kan finne resultanten (mål og retning) til et kraftsystem ved å legge alle kraftpilene etter hverandre. Kreftene tegnes med pillengde tilsvarende kreftenes mål. Resultanten finner vi da som pilen som går fra startpunktet til endepunktet.

Det spiller ingen rolle hvor på legemet kreftene befinner seg og rekkefølgen på kreftene er likegyldig.